tisdag 5 augusti 2008

Har fått frågan om vad som händer nu och önskan om att jag skall vara mer personlig i bloggen.

Jag väntar på vad nya psykutlåtande ska ge och när dom skall falla . Det får jag nog veta samtidigt som media skriver eller rapporterar om det något jag kan tycka är ok och kalla positiv granskning. Även om jag skulle önska att få veta det några timmar innan så jag hinner förbereda mig innan alla journalister börjar ringa.Men jag och släkten börjar bli van att få information från media, då åklagaren verkar tycka att snabb information till media är viktigare än mig och vår släkt.

Min mening med bloggen är inte i nuläget att vara direkt personlig även om minna känslor givet viss speglar sig i det jag skriver. Min mening med bloggen är att få ut sånt som jag tycker är viktigt och kan hjälpa andra som ev hamnar i en brotsoffer situation.
Och att vi måste ta sexualbrotten på allvar ! Något jag tror att vi måste inse är något som är början till många grova brott och att redan vid en våldtäkt har man förstört flera människors liv! Det är inte direkt mord men kan vara väldigt nära då man som våldtäkts offer lätt blir som en levande död.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag beundrar dig Carina! Du är så stark och duktig som orkar ta dig igenom det här (hoppas du förstår mig rätt) Jag håller med dig i så mycket som du skriver! "det ska alltid hända det värsta innan folk reagerar!!" Redan vid första smällen ska en människa spärras in, varför forsätta gå på gatorna och förstöra fler människors liv.

Anonym sa...

Tack för svaret, alla går på nålar, han måste ju ba dömmas till fängelse, psykvård vet jag inte om det hjälper o jag känner mig rädd för den påföljden, känns mildrare o lättare att komma ut snabbt=/...ja när ska allt detta bli klart så ni kan gå vidare då? ( o vi me) jag har ständigt ont i magen för eran skull, det har tagit hårt på hela svenska folket. sånna här djur måste stoppas i tid!! hoppas myndigheter o andra lär sig nån j-a gång, hur många barn o tjejer ska vi behöva mista innan???!!

ta hand om er varm kram fr Petra

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mamma till tre tjejer sa...

Klart dom ska spärras in,alla som begår våldsbrott borde sitta inne....det är väl ingen tvekan om att de flest tycker det.
Men den stora frågan och något som måste upp till ytan innan är VAR ska dom spärras in,det finns ingen plats till sådant,vi har inga mentalsjukhus,vi har inga sjukhusplatser alls och vi har ingen plats på våra anstalter...det är redan kö in till fängelserna...känner till en kille som körde full och nu två år senare när han gift sig och fått barn ska han avtjäna sitt straff...hur låter det.
Ett straff ska vara omedelbart och kraftigt..inte något som man kan planera,ta tjänstledigt och passa in i planerna,,vad liknar det!
Vi har däremot öppna anstalter som är små gulliga typ Bullerbyn fast u'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
¨'
tan Astrid Lindgren då,där dom bor några stycken med lika många personal,en del får gå o jobba ,andra får gå på stan och en del gör som dom vill,som han som ryckte ut en unge från ett dagis och knivhögg hene till döds,medan personalen satt och lyssnade på tv om mordet på Anna-Lind.
Sanningen är att det finns inga ställen att sätta en våldtäktsman på...jag tror att man hellre friar än fäller i såna fall för man har inte plats helt enkelt,och på Fängelse sitter bara riktigt tunga kriminella som AE nu efter alla våldsdåd,Bobbys Mamma och annat avskum.
För andra som ännu inte dödat någon finns nada och åter nada!
Min syster hittade en massa vapen hemma en gång...ringde polisen och bad dom ta med hennes son,vet ni vad dom sa..........vi kan inget göra...han har inte använt dom ännu och vi vet ju inte ens om det är hans.....men vad bra...då väntar vi å att han använder dom då i sitt drogade tillstånd...för det finns ingenstan att ta honom...han måste köa då i några år!
Bygg anstalter och bygg fängelse och låt dom få behandling och sen avtjäna sina straff...lätt som en plätt!

Carina sa...

Linda
Varför lägger du en massa energi på mig? Nog finns det väl viktigare saker i dit liv att fokusera på. Önskar dig allt gott!

Anonym sa...

Har inte ni som kommenterar förstått att rättspsykiatrisk vård i Sverige idag innebär längre straff än livstidsfängelse??
Fängelse för Eklund innebär en möjlighet att komma ut om 15-17 år från nu, cirka 60 år gammal( Jämför med Matias Flink som förmodligen släpps om två år)
Sedan kommer han ut, och kan fortsätta mörda, för någon vård har han ju inte fått DET finns inte i fängelse.
Det finns människor som suttit mer än 25 år på rättpsyk. För mindre brott än så.
Därför att det straffet innebär att en läkare måste bedöma farlighet. Och hur många har egentligen kommit ut "för tidigt??" VET ni som "tycker" nåt om det egentligen?

Risken för att Eklund ska återfall i brott är statistiskt sett lägre om han vårdas. Och om han INTE bedöms som färdigvårdad, då släpps han inte ut. (JMF massmördaren Quick)