måndag 8 februari 2010

politik?

Tittade just på tv 4´s debatt om brott o straff med Beatrice Ask och Tomas Boström
Jag gillar Beatrice och moderaternas politik på brott och straff delen dom har börjat höja på ögonbrynen för att även se brottsofferna i kriminalpolitiken ,tyvärr så har dom inte en socialpolitik jag kan hålla på.
Vad gäller det röd gröna så ger jag inte mycket för den kriminal politiken, kommer ihåg när jag i ett teve program mötte en vänster kvinna som inte ville ha livstids straff över huvud tagit.

Jag efter lyser alla politikers ställning i kriminal politiken tex varför heter det livstid när det inte är garanterad livstid?

Kan något parti tänka sig att ge domstolen uppgiften att ta hand om hela skadestånds biten så brottsoffrena själva slipper den kampen?

Ge brottsoffrena en själv klar plats i domstolen där även dom har samma rätt som brottslingen att få säga sitt och tadel av alla handlingar samtidigt som brottslingen.

Ge brottsofferna en själv klar rätt till medling och få träffa den dömde om den vill om inte brottslingen vill så ska heller inte straffet ses som avtjänat efter tid.

Krav på vård till sexualbrottslingar= ingen vård inget av tjänat straff.
kemisk kastrering och vård till sexual återfalls förbrytare.

frid carina