söndag 8 februari 2009

positiv konflikt hantering

Nu har jag pratat med Markus som är chefsredaktör för dagen.Jag försöker komma fram till vad man kan göra för att det ska bli en positiv konflikt hantering så att vi alla lär oss av misstagen.Jag vet att jag inte är en enkel människa att ha att göra med och att jag är krävande och vill ha extremt professionella resultat som kanske inte är relevant för andra.
Jag har kommit fram till att det som gjorde mig mest upprörd var att journalisten spelat in mig utan att fråga mig om det var ok, det får en ny nyans av avsky och kränkning nu när knutby filmen är aktuell ,jag tycker att man ska bojkotta den och det säger jag fast jag inte är speciellt insatt .Men jag ryser av tanken på att rättssäkerheten för människorna i knutby är så dålig att man får spela upp deras röster på film och använda sig av deras extremt tunga öde utifrån rätts processen mot deras vilja.Om man måste göra en film om deras ödde så kan dom kalla det något annat och inte hänga ut specifika människor som idag har fullt upp med att ta hand om sina sår.jag tycker att det verkar vara värst för barnen i sammanhanget.
Är det så att dom är ute efter att granska vad som sker i knutby så är det inte en spelfilm som är granskande utan då kan man använda sig av andra media former.jag tycker nämligen att det är bra att granska men det är tydligt att det handlar om att tjäna pengar på andras olycka!Jag frågar mig när kommer filmen om Englas och vårat öde med identiska ljudupptagningar ...jag skulle hellre bli kriminell än att låta något liknande ske.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på att ni valde att sända Englas begravning i SVT (!) så förstår jag inte riktigt din inställning till detta..?

Carina sa...

Det finns ingen som helst likhet i detta jag tror att om du försöker att tänka efter lite så kanske poleten kan trilla ner gå in på tv 4 och lyssna på intervjun från efter 10 med malou eller läss om ämnet på min bogg det kanske kan hjälpa till insikt!
Det är inte så enkelriktat som jag tror att du tror att det är.

Vickanen sa...

Carina,
Jag förstår skillnaden och jag tycker helt som du ang mina vänner i Knutby....lärde känna dom där 2007 efter att jag tog kontakt med Daniel....eftersom jag ville ha kontakt med mera brottsoffer som klarat sej klarat livhanken...och har också förlorat nära och kära ...Man känner sej inte så ensam då..Men mitt hjärta brinner för mina vänner i Knutby och deras barn...Barnen är så oskyldiga och blir indragna vare sej dom vill eller inte och det innefattar också en del av dom vuxna...naturligtvis...Tack för att du tar upp det ang Knutby och att du kan visa en sida många inte förstår...

Kram
Victoria

Vickanen.blogg.se

Anonym sa...

Du verkar mer än lovligt pengakåt ett liv går inte att mäta i pengar!

Carina sa...

Förklara gärna för mig hur jag kan vara penga kåt?jag får förvisso 8000 kr i månaden av staten i sjukersättning. det är ett nödvändigt ont och ska endast användas av absolut behövande där jag nog tycker att jag är för tillfället.Ska snarast försöka att ta mig ut på arets marknaden igen så jag inte belastar staten.
Är det Engla fonden du syftar på så är jag tacksam för dom gåvorna som gjort att jag kunde betala räkningarna för kostnaderna kring när vi sökte efter Engla och till begravnings kostnaderna.resterande pengar har jag på ett konto som ska bli en stiftelse som ska gå till att vi ska förstå hur viktiga vi är för varandra och till brottsoffer hjälp!

Annika sa...

Pengar är tyvärr viktigt. Och hur hemskt det än kan låta så behöver man pengar även när man drabbats av tragedier. Carina ta inte åt dig av elaka kommentarer. De allra flesta förstår ändå hur du menar. Du ska inte tvinga dig att börja arbeta om du inte känner att du klarar det, ta det i din takt
Kram Annika

Vickanen sa...

Carina....Människor som säger så mår inte redigt bra...tyvärr sitter dom bakom en skärm och gömmer sej för att sänka andra människor för att själva må bra en kort stund...

Bry dej inte, du VET själv vem du är och vad du står för...och beträffande din ekonomi så är det ingen mer än du och din familj som har med den att göra...

Blir så förbaskad då jag ser människor beter sej så här mot dej och andra....och även mot mej..jag råkar också ut för dom.....

Kram
Victoria

Vickanen.blogg.se

Anonym sa...

Jag hittade till din blogg idag och förstår verkligen att du får kämpa hårt för allting. Varför kan man inte få en kontaktperson när man råkar ut för ngt sådant som du och din familj har gjort. Någon som kan hjälpa en att föra ens talan i olika frågor, tex innom juridik, press, försäkringskassa osv så man slipper göra allt själv, när man är så full av sorg. Tänker på dig och familjen och lilla Engla, och skickar tusen styrkekramar hälsningar karin

Anonym sa...

Carina, Engla kunde inte ha haft en bättre mamma. Va starkt och ta din tid med att läka såren..Allt är en prövning i livet, du kommer snart stå på dina egna ben. Strunt i de känslolösa och kalla människorna. De finns tyvärr. Du är en förebild för många unga kvinnor.Tänker på er
Kram K

Anonym sa...

Jag har hört att Engla var medlem på sajten LunarStorm och blev där kontaktad av en '12-årig' kille. Hon berättade där för honom att hon skulle cykla hem ensam för första gången från fotbolsträningen. Det är det enda jag har hört, kan det varit AE som utgav sig för att vara 12-åringen och fick på så sätt veta var, när hon skulle cykla hem?

Detta är förstås bara något jag har hört. Det är kanske inte säker att det är sant...

Anonym sa...

Jomen nu bor vi i Sverige och i Sverige är vi skapta så att om någon får pengar,mer än oss andra,spelar ingen roll varför...då kommer avundsjukan krypande.
Till alla som tycker att Carina är pengakåt...
Från vilken kokosnöt är ni kommna,har ni ingen aning om alla kostnader som uppkommer när man förlorat någon,det kostar arbetstid,kostar begravning,kostar sjukskrivning...mm mm.
Det lilla Carina eventuellt får är bara en droppe av vad AE redan kostat oss,ingen reaktion över det???
Att man själv genom sina föräkringar ska minska skulden för brottslingen det låter ju jättesvenskt....men nu vet jag att man tjänar pengar när man sitter inne också och en ide vore väl att dagskassan också gick till offret eller anhöriga.
Så när AE kommer ut så har han med sig en bra summa för sitt "arbete" på låtsas som han gjort i finkan....sen behöver han bara vara skyldig en liten summa för att Carina kanske redan under många år betalat en försäkring som nu gynnar hennes värste marldröm....
Det borde vara så att man får från sin försäkring och man får en summa av brottofferjouren och det får man direkt....som det är nu är det ju helt horribelt...och ändå så krälar det små maskar som är avundsjuka på att Carina får pengar hon har rätt till för att hennes dotter har blivit mördad för att någon inte skött sitt jobb.....hur frisk e man då anonym?
Men man får väl hoppas att du har sån tur att du blir rånad eller misshandlad så du får lite pengar du med..skit också gärna i att betala din försäkring så blir det ännu roligare för dig..och du slipper sitta på Carinas blogg o lipa.
Nu är det ju också lite skillnad på att själv bestämma om man vill sända en begravning i tv och på att bli gestaltad i en film och höra sin egen gråt i den filmen......vad är det ni inte förstår i det /Mamma till tre!

Carina sa...

Hej
Nej det stämmer inte hon var inte medlem och hon viste inte ens själv om att hon skulle cykla fören någon minut innan hon tog cykeln och cyklade efter som vi tillsammans kommfram till att hon fick på telefonen just då och vi hade överhuvudtagit inte haft tanken på det innan.

carina sa...

näe... men tänk till då "hellan," en mycket vacker begravning av engla är något annat än vad som utspelas i en rättssal.
Du har helt rätt carina jag fattar precis vad du menar.
Och "pengakåt"...men hallå....

Carina sa...

Jag vill ändå påpeka att jag tycker om pengar och gärna har mycket pengar! det är lättare att leva med mycket pengar man kan göra mer som man vill det blir enklare att engagera sig i det man vill.
Tyvärr så kommer inte hur mycket pengar som helst att gör mig fri från smärtan o sorgen pengar i sig blir man inte lycklig av.

anna.na sa...

Till Dig,

Det finns stunder i livet man vill dela med andra. Det finns fler stunder man vill bevara hos sig själv.Huvudsaken är att man någonstans har rätt att välja. I samhället finns många människor. En del mår bättre än andra. En del lever på att stjäla andras energi. För att de inte vågar leva, för att de inte klarar av att vara sig själva,...för att de vill såra, för att de inte förstår. En del människor vill inte förstå. Det är obehagligt för många människor att Du kan bli mentalt starkare efter den tragik Du gått igenom. Helt enkelt för att det visar en kapacitet som många aldrig får uppleva hos sig själva under en hel livstid.
Fundera över hur människor behandlat dig tidigare och hur det ser ut idag. Det finns inget som kan reparera det fruktansvärda som hänt. däremot finns det olika sätt att hantera det på.

Det finns en uppsjö sjuka människor i samhället som inte förstår relevansen i att sörja, få vara i fred, göra en omstart mentalt,...eller vad det nu handlar om.

De skiter i att ditt liv är ditt. De har ingen som helst förståelse för att du måste göra detta på ditt sätt,...att du inte har något val om du inte ska gå under. På alla sätt.

Det är stor skillnad på de saker man själv väljer och de andra "prackar" på en. Det är stor skillnad på de saker man själv väljer - utifrån vilken känsla man har - och sedan kunna stå för det under sin livstid.

Jag är ganska säker på att de som upplever att en begravning i TV är det värsta en mor kan göra inte bär på den livserfarenhet som krävs för att ta ett sådant beslut. Oavsett om man väljer en sådan lösning så är den grundad på en individuell känsla, ett val som ingen - ingen har rätt att ifrågasätta.

Det är rädda människor som skriver så. Riktigt rädda.

De skulle kanske själva behöva hjälp att hantera sitt känslo register. Det är nämligen inte särskilt humant att dela ut kritik angående så personliga beslut.

Gränsen har då passerats för länge sedan och jag tycker då att man borde reflektera över sitt eget handlande. Under lång tid. En människa som har ett sådant beteendemönster,... att vräka ur sig sådana kommentarer bakom en anonymitet - utan att ge människan i fråga en möjlighet att bekräfta eller dementera...kan man helt enkelt inte ta på allvar.

Ingen av oss har en möjlighet att sätta oss in i vilken situation den aktuella familjen befinner sig i. Ingen har rätt att kritisera. Ingen har rätt att ifrågasätta hur situationen hanteras av de inblandade. Visst har alla funderingar,...men framförallt bör samhället i övrigt - även de som skriver här på bloggen - fundera över vad de själva har uträttat i sina liv som är så fantastiskt.
Vad är det som höjer Er så mycket andra att ni anser att ni har rätt att döma?
Vilka drömmar har ni missat att förverkliga eftersom ni är så bitterljuvt djävliga mot en människa som förlorat sitt barn?

Vad gör ni gentemot eran nästa som legitimerar ett sådant bedrägligt beteende utan att ens granska era egna handlingar?

Det gör mig nyfiken.

Reflektera över detta, skriv ett nytt inlägg och tala om för Englas mamma vad ni kommer fram till.

Min livserfarenhet säger mig att säkerligen ingen kommer att skriva. För det fall att någon skulle våga granska sig själv,... Ja, då kanske vi kan få läsa lite mer ödmjuka inslag här.

Här på sidan som egentligen skapats - tror jag - för att bearbeta och förvandla upplevelser till erfarenheter.

Ingenting är omöjligt min medmänniska, ingenting,...

Anna.NA