söndag 8 februari 2009

Tillläg till dagens artikel i aftonbladet.!

Nu har dom publicerat artikeln som fick mig sömlös i natt,jag fick bara läsa det dom skrivet om mig,dom borde ha låtit mig läsa allt eller låtit mig skriva för jag hade redan satt mig in grundligt i ämnet, nu låter dom en journalist göra det på mindre än två dagar och då blev det rätt ok .jag förstår att för den oinsatte så ser det ut som en bra artikel.Men det är flera saker som borde belysas som dom missat,Jag anar att det ofta ser ut så här i media branschen, att man har ett bra och viktigt ämne som säljer man sätter en journalist att skriva en story som ska se granskande ut men i själva verket så är det inte granskningen i sig som är det viktiga varav att man inte ger sig den tid och eftertanke som krävs för att verkligen nå kärna och att man får med alla viktiga delar.

Det som inte framstod i artikeln är att vi har två myndigheter som dömer ut skadeståndet efter brottets karaktär.Domstolen gör en bedömning och fastställer en summa sen gör brottsoffermyndigheten en egen bedömning av brottets karaktär och dömer ut en summa.
Beatris säger i artikeln att det inte är staten som som ska stå för skadeståndet, om det är så så borde inte heller staten döma ut skadestånd som inte brottslingen kan betala utan det borde i sådana fall liga hos försäkringsbolagen.
Vi borde inte heller ha en brottsoffermyndighet som tar en dela av den kostnaden för då är det statens pengar som används.Dubbel moral säger jag!
om man ska dra det lite över gränsen så borde inte heller staten ta hand om brottslingen det borde brottsoffret få göra efter som det är dom som får ta hand om allt anat.

Det framgick någorlunda i artikeln att det man fått ut från försäkringsbolagen sen ska dras av från det belopp som man ev slutligen får ut från brottsoffer myndigheten
Jag tycker att dom borde ha belyst mer ingående att det alltså inte är ide att ha flera försäkringar det spelar igen roll i det här fallet om du är förutseende och har livförsäkringar mm den enda det hjälper är brottslingen som får hjälp att betala av sin skuld genom att du haft en livförsäkring,jag hade ingen livförsäkring för Engla men en olycksfall försäkring som jag fått ut 25 000 kr av till begravningskostnader.Sen har någon försäkring get ut en summa till dödsboet som åxå är en komplicerad process som jag inte heller vet när bodelningen blir klar pga av att pappan bor i ett annat land.
Kontentan är att brottslingen får mindre att betala till mig pga att jag har försäkringar fast i och för sig så blir brottslingen skyldig försäkringsbolagen den delen som dom betalar ut.
Det är så jobbigt och krångligt med hela processen att jag tycker att staten borde betala ut skadeståndet och sedan ta vad dom kan av den skyldig brottslingen. det skulle kunna göra Sverige lite rättssäkert för brottsoffren.
I dag är det bara rättssäkert för brottslingen!

Nu varande regering har redan under föregående period påbörjat en diskussion om aktuella ämne för att få en förbättring.
Jag tycker att Beatrice är en bra och kunnig minister som jag respekterar och många gånger beundrar för hennes förmåga att uttrycka sig och att hon orkar jobba med ett sådant komplicerat ämnen jag vill ge beröm åt alla på justitiedepartementet för ett tålmodigt och vänligt bemötande varje gång jag ringer med mina frågeställningar.

2 kommentarer:

Motherwitch sa...

Jag läste artikeln. Det är bedrövligt att familjer inte bara ska få leva med som hänt. De ska dessutom behöva "kämpa" för att få ut skadestånden. Och vilken process, som ni själva tydligen ska sköta. Under all kritik. Sånt här ska lösas per automatik i samråd mellan de inblandade myndigheterna och instanserna. Familjer som förlorat sina barn har liksom annat att tänka på.

Men det mest grotteska är ändå att brottslingar tilldöms högre skadestånd än brottsoffer. Dvs brottslingar som suttit "oskyldigt" häktade. Vilka avskvyärt höga belopp d_e får. Medan anhöriga som förlorat sina närstående knappt får nålpengar.
Läs Monica Dahlströms artikel om brottslingar: http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=781259&avdelning_1=107&avdelning_2=203&t=1123633393

Hade tänkt att skriva ett inlägg om jämförelsen i min AB blogg utifrån dagens AB artikel. http://blogg.aftonbladet.se/26822

Har inte hunnit skriva inlägget men ska göra det i dagarna. För det måste lyftas fram att en "oskyldig" brottslings inlåsta dagar är "värda" mer än ett mördat barns förlorade liv?
Sjukt!!

Skrev förövrigt mycket om Engla på min blogg men eftersom jag skriver om en del kontroversiella ämnen som övergrepp och pedofiler raderades bloggen i oktober för att jag inte "skötte mig" så de inläggen finns inte kvar.

Men jag är en av de alla som tänker på er anhöriga och lider med er.

varm kram mw

Anonym sa...

Visst är det hemskt att de som finns kvar måste vara någon form av super människa som mitt i all tragik också ska veta vart och vad man har rätt till. brottslingarna får all hjälp inte offren, när ska sverige se att de måste ta hand om de oskyldiga, rädda världen från dessa onda människor som bara skapar en massa lidande ..
har en del egen erfarenhet av vad man ska klara av som mamma, när världen har rasat. har två utsatta flickor och kunde inte få ut något från försäkrings bolagen för förövaren var skriven på samma adress som offren. fan va snett det har blivit. önskar dig styrka och mod...från en mamma