fredag 13 mars 2009

vem vågar vittna i dagens rättssamhälle ?

Tittade på tv4 i morse där dom diskuterade om hur vanligt det är att inte vittnen vågar vittna.

Jag har full förståelse för dom som avstår från att vittna .

Om man vittnar mot personer som senare kommer att hämnas så måste det vara värt det för vittnet

Vad kan vara värt att behöva flytta att riskera att behöva leva med hemlig identitet resten av livet eller att familje medlemmar blir misshandlad , hem eller företag förstörda mm ?

I det rättssamhälle vi lever i dag så blir dina vittnes mål offentliga alla har rättighet att läsa dom media världen får använda dom hur dom vill. Skulle dom hamna inom sekretessen som är väldigt ovanligt så har jag lärt mig att det som rättsväsendet kallar för sekretes inte betyder mer än att man stämplar det med en röd stämpel sen skickar man ut det till alla möjliga som har varit inblandade i fallet till och med till minderåriga.

Jag har själv varit i situationen att jag inte tyckte att det var värt att lämna vittnes uppgifter till polisen
Det gällde organiserad brottslighet där flera krimenela var inblandade .
Jag valde att inte höra av mig med det jag viste fast polisen annonserade efter uppgifterna .
Valet var enkelt men gjorde ont i magen. Hade det däremot handlat om icke krimenela som varit inblandade så hade jag valt att lämna vittnes uppgifter och tagit smällen .så jag konstaterar att för mig handlar det om min egen moral och rädsla men för många tror jag det handlar om rädsla en rädsla som rättsväsendet kunde förenkla genom att säkra vintnens uppgifter från att hamna i allas händer ,ett förslag är att ha en granskande kommite från samhället som byts ut vartannat år på det visset kunde vi skydda vittnen och ändå säkra granskningen som idag media har tagit till sin uppgift för att kunna sälja.
Jag vill att media ska fortsätta med sin granskning och att den ska bli mer ingående men inte där det är så alvarligt att vi riskerar ett rättshaveri pga av offentlighets principen o meddelarfriheten.

Om jag i dag med den erfarenhet jag har hade hamnat i samma vidriga situation som när Engla försvann så hade jag inte gett dom vittnes uppgifter som jag gjorde då. Det var ingen som informerade mig om att det du säger till oss kommer att bli offentligt och ev hamna i media, så tänk dig för. (i oförsig så kan man inte tänka så speciellt mycke alls i den situationen)
Jag var en bland dom misstänkta och blev grundligt förhörd om mitt liv förhör som jag tycker borde vara för polisutredningen och stanna där inte gå vidare till allmänhetens händer.

Inga kommentarer: