måndag 27 oktober 2008

Irriterad!

Nu är jag irriterad, jag råkade slå på nyhets morgon på tv4 prisis när dom intervjuade Dag från riks mord kommissionen ,Han som bla förhörde AE. Dag får kred för bra arbete mm . jag tycker att förhören har varit katastrof. Dom har inte kommit någonstans utan bilderna.Dom har inte använt dom relevanta frågeställningarna för att komma så nära sanningen som möjligt och AE s historia går inte att belägga med några som helst spår eller relevans.Det låter kryptiskt för dom som inte läst alla förhören med sekretess biten .Men jag kommer att förtydliga vad jag menar, behöver bara fundera hur jag kan det utan att det ska gå ut över sekretessen eller så ska jag röja den bara för att vissa hur jävla fel det fungerat med förhören. Englas syster har redan fått tagit del av nästan all information, men hur går det med resten av alla barn om jag röjer sekretessen då blir väldigt många starkt berörda och det är barnen jag oroar mig för .Media lär inte tveka när det gäller att skriva det sekretessbelagda om dom får tillgång till det ,det är i och för sig sånt som står i tidningar lite då o då. Media svarar att det är föräldrarnas ansvar om dom låter barnen läsa tidningarna? .Jag tycker att vi borde ha ålders gräns på tidningar! det skulle ha kunnat hjälpa oss vuxna med att inte låta barn under 15 år ta del av alla hemsk heter dom inte kan bearbeta!
Jag vill poängtera att jag är för att media hjälper till och granska och belysa det som inte har fungerat i samhället för vi har inga andra alternativ och det är viktigt att skapa debatt och förändra det som är fel! men hur ska vi göra för att skydda barnen från den information dom inte kan bearbeta?

8 kommentarer:

Jennie ♥ sa...

Det går inte skydda våra barn så pass mycket som det ibland behövs . Samhället är totalt hänsynslöst !

Kämpa på !

Anonym sa...

Min son på 4 år fick via sina kompisar på gården, reda på ganska detaljerat om vad som hänt hans syster. Kompisarna i sin tur hade fått veta via sina föräldrar, då jag frågade vad/hur dom visste vissa saker. Vad är det för sorts föräldrar som gör så?! Att föräldrar berättar i detalj för sina små barn vad som hände Rosie-Marie är sanslöst!
Så inte spelar det någon roll om det sätts åldersgräns på tidingsläsandet, då det finns sånna föräldrar som inte drar sig för att informera sina barn hemska detaljer.
Mvh Nanne, Rose-Maries mamma

Anonym sa...

Jag hatar att hoppa på personer vars ungar blivit mördade, men nu fick jag lite spel. Klart som fan man inte ska sätta åldersgräns på tidningar. Tidningarna lär mycket en om världen, och man kan få reda på nyheter på andra ställen, typ tv´n bland annat. Visst, synd om engla o så men det är inte bara hon som blivit mördad, tänk på det.

Ta inte illa upp bara, min åsikt dock.

Anonym sa...

Jag tänker mycket på er och är så ledsen för er skull. Jag beklagar djupt er sorg. Kram från okänd Åsa

Anonym sa...

Hej!
Tyvärr tror jag att ett sådan åldersgräns skulle bli ganska "tandlös", eftersom det ju skulle vara svårt att kontrollera att den följs. I dagsläget har vi olika medier runt oss i princip 24 timmar om dygnet. Löpsedlar på staden, tidningarnas framsidor synliga i butikerna, radiosändningar, TV-program, Internet ... med mera ... Tyvärr är världen ibland en kall och otrevlig plats, men det kan vi tyvärr helt och fullt ut inte skydda barn ifrån. Hur gärna vi än vill.

När det gäller föräldrars ansvar tycker jag att det är självklart att vi på bästa sätt ska försöka förklara det som sker för våra barn. Barn hör och läser saker - det kan vi nog tyvärr inte undgå - så då är det viktigt att vi finns där och bemöter deras frågor. Om rätt. Om fel. Om liv. Om död. Däremot behöver vi ju inte förmedla de värsta och "snaskigaste" detaljerna.

Medierna i sin tur har en viktig roll genom att granska och informera ... men med det följer också ett stort ansvar, tycker jag. Vad är egentligen av allmänintresse och vad är inte det? Hur mycket detaljer är egentligen nödvändiga för förståelsen av ett rättsfall? Medierna kan ju på sätt och vis sägas granska att rättssäkerheten följs - för båda parters skull. Men frågan är som sagt var gränsen går. I vissa fall kan det ju vara så att vissa "obekväma" uppgifter kan vara befogade på så sätt att det får personer som kan tänkas ha sett eller hört något som kan kopplas till fallet att faktiskt höra av sig till polisen och tipsa om sina iakttagelser. Så var det ju t.ex. vad jag förstår i fallet med Carolin Stenvall - att när tidningarna gick ut med detaljer om hennes försvinnande, så kontaktade ett par som varit ute och fiskat polisen med tips om blodspår som de funnit på en plats, som det trodde kunde ha med mordet på Carolin att göra ... och så var det ju mycket riktigt ... Men som sagt var - det intressanta är ju var gränsen för kränkning går.

Anonym sa...

Hej! Snubblade in på din blogg av en slump, har strö läst lite inlägg. Har själv en dotter fast bara 3 år än så länge och jag kan bara drömma om hur ni mår nu och då. Jag kan inte säga att jag förstår hur ni känner er för du ljuger jag men jag kan defenitivt sympatisera med er. Jag skulle nog själv inte kunna vara så stark som du verkar om det hade hänt mig. Förstår dina känslor mot Sverige, fy va vi är dåliga på att ge våra brottslingar en bra dom, ni hade tur iaf tänker på Ros-Maries(flickan från Mora som mördades) mördare som bara fick 10 år för att han var så ung, tänk att om 10 år då är han 29 år och har hela livet framför sig ute i det fria, det är helt sjukt. Kämpa på i den mån och anda det går. Kramar ps. Kommer lägga din blogg som länk på min blogg om det är ok?! ds.

Anonym sa...

Känns det inte lite fel att profitera på Englas död?

Blir livet verkligen bättre med en ny Volvo och en 42" plasma TV?

Anonym sa...

Vill bara berätta för Carola&Emma att Rosie mördare kan vara ute om 6-7 år om han sköter sig!
Helt sanslöst!

Mvh Nanne, Rosies mamma