tisdag 21 oktober 2008

livs tid för uppsåtligt dödande !

Många funderingar finns det och nu dagas rätts processen för ännu ett brott Nathalis mördare som är för ung för livs tid. Är det så vi vill ha rättvisan .Våra barns, kvinnors, pojkars, mäns liv går inte att på något vis sonas av straff,dom kommer aldrig till baks och deras smärta när dom blev mördade går inte att lindra med ett straff och smärtan för oss anhöriga är lika stor före som efter ett straff .Men kan det kanske vara så att livstids straff för uppsåtligt dödande, längre straff minimum 6-15 år för alla brott som sexuellt våld,grov misshandel mm. kan vara förebyggande och ett sätt att trygga medborgarnas säkerhet?
OBS! Ros-Maries Mördare fick 9 år troligen ute om 7 år.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är förjävligt hur Sveriges sammhälle egentligen fungerar rättsligt!

/Nathalie

Anonym sa...

Usch, man mår riktigt illa ! Ska man tycka synd Om mördarna ? Va ?
Helt sjukt !
Hur fungerar Vårt samhälle EGENTLIGEN ?
Vi brottsoffer kommer aldrig över det som hänt. Vad får Vi för hjälp ?
Nää..orättvist samhälle.
/Nicka

Anonym sa...

Ja, han fick 10 år först i Tingsrätten. Sen sänkt till 9 år i Hovrätten. Han kan vara ute om 6-7 år, sa min advokat. För djävligt!
Jag/vi anhöriga fick livstid och kunde inte överklaga nånstans. Medans han kunde överklaga sina fjuttiga 10 år, och fick sänkt! Att han hade mage att överklaga sen. Fy fan!Han ska vara glad att han inte fick livstid!

Jennie ♥ sa...

Det är helt sjukt hur vårt rättssytem fungerar. Vi har en släkting , som blev brutalt mördad av sin expojkvän. Han dömdes till 8 års fängelse , men skötte sig i fängelset och kom ut efter 5 år. Vilket straff !? vaa !? Ingenting gör så ont som att förlora någon man tycker om och inget straff är nog för en som tagit dennes liv. Tyvärr finns inga ord heller och man kan ingenting göra åt det . Jag kommer aldrig förstå mig på detta samhället, eller vårt rättssystem . ALDRIG !
Du är stark ! Mycket stark!Beundrar dej !
/ J

Anonym sa...

En Eloge till dig, som orkar skriva om allt som du tänker på och har funderingar över och allt runt omkring dig o din saknad o ilskan över svenska rättsystemet.

Nåt jag tycker är konstigt är dock vi i Sverige härmar Usa i mångt o mycket, där deras livstidsdommar verkligen är livstid och dom kan få flera livstid på sig i sina dommar, = dom kommer aldrig aldrig ut mer, kanske inte en jättestor tröst men ändå man vet att det händer aldrig mer från den personen iallfall. Det tycker jag ska införas här nu, då vissa personer som gjort grova saker ska få känna på, det här "fina" daltandet får mig att bli arg.

Dessutom hans yrkande på vård, får mig att se förvånad ut, den typen av brottslingar får knappt idag någon vård inom rättspsyk, för det e nya bestämmelser att dom ska sitta på fängelse (jag jobbar inom rättspsyk och det e vad som sägs där)Dessutom, så är det rena drömmen att sitta på rättspsyk iallfall för denna typen av brottslingar, då de hamnar tllsammans med andra 'likasinnade', och ja sover bort dagarna o gör inte speciellt mycket så vård nej.. Och senaste tidens utsläpp på rättspsyk har ju inte gjort saken bättre i mina ögon då den typen av brottslingar släpps ut o gör brott inom några dar.

Men en medicinsk kastrering o andra hormon sänkande mediciner borde få dom i shack?...

Jag hoppas på nåt sätt att du får ställa honom mot väggen, jag som mamma känner precis som du "vill ha svar" på det som hänt ,fast jag då inte på nåt sätt tillhör, men man vill på nåt sätt förstå, för att få ett accepterande för sitt eget befinnande att gå vidare och jag hoppas verkligen du får en chans till det.

Du får ursäkta om det e en massa babbel o virrigt inlägg :)
Men det är av all välmening iallfall.

Ta inte åt dig av alla illasinnade inlägg , jag tycker det är fruktansvärt osmakligt att ens häva ur sig nån sån skit som det gjorts, Och om det blir nån typ av pengar som blir över nånstans, så har du nog hål att stoppa dom i, helst när man inte orkar jobba fullt ut för allt omkring.

Jag tycker du gör rätt!..
Kämpa vidare.. gå frammåt
Många många tankar och kramar till dig och din familj

Anonym sa...

Hej Carina! Jag är den där 11-åriga tjejen igen. Jag har skrivit i din blogg förut. Jag såg självklart Efterlyst. Om inte ni skulle vara med i Efterlyst så skulle jag inte ha sett det. Engla var så vacker när hon sjöng! När jag gick till mitt rum så kom det tårar. I söndags så tände jag ett ljus för din dotter Engla och eran familj. Jag tycker du är jätte jätte stark som orkar med allt det här! Jag tycker din blogg är jätte jätte bra så jag kommer alltid att fortsätta läsa din blogg. Som jag skrev i det förra inlägget. Jag lider verkligen med er Carina. Jag önskar av hela mitt hjärta att det här inte skulle ha hänt! Jag tänker på er och Engla varenda dag! Jag skrev till dig för att jag vill visa mitt engagemang till dig Carina. Önskar dig all lycka från mig!


STOR KRAM från Maria 11år i Luleå.

Nyans sa...

Min dotter är utvecklingstörd (lindrigt),hon anmälde sin "Godemans" svåger för sexuellt ofredande,utredningen lades ned pga av mannens nekande.Ord stod mot ord.Min dotters utvecklingströning hade inverkan på utrednigen,hennes ord vägde minst. Det krassa beskedet fick hon av sitt målsägandebiträde.Nu lever hon med förtvivlan över, att inte bli trodd och respekterad

Anonym sa...

Nej 16 år räcker inte...allting är för kort...livstid...livet ut och inget annat!
Det är många mord på väldigt kort tid....blir folk sjukare nu för tiden och varför i så fall!?

Anonym sa...

"Vi brottsoffer kommer aldrig över det som hänt. Vad får Vi för hjälp ?" /Anonym

Lider så vansinnigt med de som varit med om så grova brott (en släkting till min halvbror har varit försvunnen sen 90-talet, inga spår bara spekulationer så jag vet hur maktlös man kan känna sig), det gör ont i mig att det kan ske. Så missförstå mig inte vad jag säger nu. Jag känner systern till Nathalies mördare, jag har även träffat honom många gånger. Det är fortfarande extremt (!!!) svårt att ta in vad som hänt och varför.

Vad får gärningsmannens anhöriga för hjälp? Det är tomt där. De lider, även de är offer men det är få som ens kan visa sin sorg i vad som hänt dem. Familjen utstår grova hot men det är det ingen som bryr sig om. De är fångar i sina hem.

Det är så många offer i sådana här historier, många liv som slås sönder. Vilken j*vla värld vi lever i, vad är det som slår så fel i människors huvuden?

Tänker på er och Engla. Det har berört mig så oerhört, all kärlek!

Anonym sa...

Jag tycker(oavsett ålder på mördaren)så har man berövat någon livet så ska man bli berövad det själv...Livsstid ska va inom lås o bom tills du dör utan benåding....Finns INGA ursäkter för att ta en annans liv,oavsett om du är "sjuk" eller ej....NEJ FRAM FÖR HÅRDARE STRAFF I DETTA LAND!!!

Anonym sa...

Spelar väl ingen roll om man är ung eller gammal. Han har mördat någon, tagit någons liv och det tycker jag man ska få livstid för Christoffer Frank är en mördare och jag hoppas han hamnar i helvetet! Sen att vissa sitter på ett spec ställe och tjänar av sitt straff är helt förjävligt. AE borde sättas in med dem riktigt hårda brottslingarna, då ska han få se hur jävligt livet kan vara. Då önskar han att han aldrig blivit född.

Tyvärr så tror jag inte mördarna lär sig något av att sitta i fängelset. För fängelserna är inget "hemskt ställe" längre!

Tankar går till dig, din familj och Engla. Kan inte ens sätta mig in i och förstå hur ont det gör. Finner inga ord!

Anonym sa...

hej jag kände både nathali och killen som tog henne i från oss.. han har fåt för lindrgt straff helt klart, vilket dem flesta som göra såna här hemsak saker.. vi borde ha lite som usa tcker jag. livs d sa verkligen var livs tid.. kanske döds straff skulle med vara något. sitta av sina år se bli brags om sitt eget liv.. att de sak kunan ta sig ut i samhället igen är sjuk, de flesta har ju gått mer eller mindre andra har döda fler tal.. sen släpps de efter något år? och de trr de har ändra på sig?+ det är ej ofa en som begå en sak sak saker ändrar sig efter några år på finkan! som dagsläget är gansak skönt ställe för en brotsling de har mer eller midnre ilgång till liak myecket vi har i våra hem. tv ,datorer, tv spel.. mm. bättre mat än på skolerna i storsett.. jag har en säkting som jobabr inom fängelse och vet hur bra de har har vart på besök på jobbet.. helt sjukt.. ni ska ha en stor elgo att du orkar leva med denna oerhört tynga börda.. // lpt