torsdag 9 oktober 2008

lite olika tankar !

Här kommer två av minna senaste kommentarer kan vara lite svåra att förstå när ni inte ser vad jag kommenterar, men jag känner att jag vill dela med mig av det ändå.
Hej Maria
läste din artikel om bla mig.
Den är rätt otydlig o virrig men ändå rätt bra, i alla fall så tänkte jag ge dig lite info om några saker jag reagerar på när du skriver.
Du skriver att jag finner tröst i att dela med mig av min sorg,obs- Jag känner kraft i att dela med mig av minna erfarenheter! sorgen har jag prisis börjat att ge glimtar av både för er och mig själv, så där vet jag ännu inte vad som kommer att ge tröst så´det är ju märkligt att du vet...men du kan få rätt det får framtiden utvisa.Det kan säkert verka märkligt för en utomstående som ej varit med om en sådan här grym erfarenhet men jag har fått många finna brev från människor som gått igenom liknande erfarenheter och som känner igen sig i det jag ger uttryck för och det kan ge lite tröst.Jag hade i alla fall rätt i min amatörmässiga bedömning av Eklunds psykiska tillstånd förutom den narcissistiska delen som är ett fråge tecken.sanningen är viktig för att få lite lugnare i huvudet, det är nämligen så att det finns många relevanta frågeställningar kvar som skulle ha gjort att Eklund berättat en annan historia! men det är inte Åklagarens jobb utan endast att få nog med material till en fällande dom ,jag tycker att det borde vara åklagarens uppgift att göra allt för att komma så nära sanningen som möjligt.Jag är den jag är och försöker i den mån jag kan att vara ärlig och sann i nuet och som du skriver inte låta mig förledas till någon jag inte är , men även jag kämpar tidvis med jäntelagen för jag är bara en vanlig människa med känslor prisis som alla andra.
Tyvärr blir det väldigt konstigt när journalister skriver om oss ,men det är något jag börjat att rycka på axlarna åt och är nöjd om det känns 60 % rätt för närmare har jag erfarat att det inte går att komma. och det vore ju generöst om ni kunde sluta att sätta in bilder på mig från när vi sökte och fann Engla.
frid o kärelek Carina Höglund




Hej nanne
Unga mördare får korta fängelse straff för överlagt mord!
jag håller verkligen med dig har tänkt mycket på er och nu är det risk för att det blir det samma på följd för Natalis mördare , något jag tycker är helt galet.jag hoppas att justitsie ministern tar sig tid och verkligen sätter sig in i hur det är för oss anhöriga och även vilken hög risk man utsätter oss medborgare för när dom kommer ut igen. Jag vill starta ett nätverk för oss med mördade barn/anhöriga och andra med liknande mardrömmar.



Jag har både ris o ros till media
Vill man förändra och tycker att man har viktiga saker att dela med sig av så är media det enda medel vi har för att nå ut till den stora allmänheten.
Media har gjort många bra jobb både i Englas fall och många andra och det är otroligt viktigt att kunna granska samhället, ta fram fakta, belysa frågetecken, inspirera. Media har även orsakat smärta,kränkning,förvirring och kommit med osanningar. men jag menar att vi måste hitta ett sätt som fungerar även för brotts offren och samhället nu på 2000-talet.jag vill lag stadga press etik det kan inte vara så självklart att media skall ha en massa rättigheter men nästan inga skyldigheter.
frid o kärlek Carina

4 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att du hade rätt om att Eklund har Asperger?

Anonym sa...

Hej igen!
Jag har länkat till din blogg från min http://anelou.blogg.se. Jag har även länkat från hemsida http://louko.net
Hoppas du ej misstycker.
Jag har letat efter nätverk för oss anhöriga till våldsdödade i tidigt skede och hittade dessa två och är medlem sen några månader i RAV Riksforum
(Riksorganisationen för anhöriga till våldsdödade) och VSFB (Vi Som Förlorat Barn).
Styrkekramar till dig och din familj

Anonym sa...

Carina jag undrar om du tror att alla eller de flesta med Asperger är lika Eklund?

Jag har Asperger och är inte som Eklund.

Om Eklund har Asperger så har han sin egen variant av Asperger. Anders Eklunds Asperger.

Jag har min Asperger.

Det finns lika många olika sorters Asperger och autism som det finns människor med Asperger och autism. Man kan ibland känna igen sig i vissa personer med Asperger eller autism. Men inte alla. Och/men det finns ändå ingen som är lika.

Detta är inte menat som något angrepp mot dig. Jag undrar bara vad tror och vill tala om för dig att det finns snälla personer med Asperger och autism.

Jag är en oerhört känslosam person.

Carina sa...

Hej snäll kvinna med asperger.
Jag tycker att din kommentar är jätte fin och hoppas att alla läser den.
Jag har nära bekanta med asperger och har även jobbat med folk med olika nivåer av autism så jag vet att det inte är aspergen som har gjort AE till en mördare utan många andra faktorer, Det som är viktigt med diagnosen är att samhället borde ha utrett AE vid dom första våldtäkterna och gjort en risk bedömning och med kombinationen, sjuklig sexuelfixering mm som han har.Här skulle staten ha tagit ett större ansvar ,i alla fall borde det ha varit så, men som det ser ut i dag så får alla klara sig skälva ,jag tycker att vi borde ha tvångs vård för dom som bedöms som hög risks förbrytare när det gäller sexualbrott,brott mot barn och mord.
rättspsykiatrin kunde få uppgiften att vårda i förebyggande syfte.
Men vi har blivit för fega i samhället och intrigiteten hos förbrytarna är viktigare än våran säkerhet.Något som skadar både brottslingen och medborgarna

Tack Carina