måndag 6 oktober 2008

snart kommer domen

snart kommer domen.Inte det som berör mig känslomässigt mest i den här mardrömmen men intellektuellt sett så tycker jag att den är viktig för att skydda oss medborgare mot AE. jag tycker att det borde vara livstids fängelse för alla som medvetet begår ett mord, även för dom yngre mördarna, tyvärr är det det enda sätt jag kan se att vi kan sätter medborgarnas säkerhet som det viktigaste. det viktigaste är ändå att förebygga att brott begås och i sexualbrotts fallen måste kriminalvården bli bättre och straffen längre och gärna tvångs vård och för återfalls förbrytare tycker jag att man bör börja diskutera kemisk kastrering-
Pengarna är inte heller det som berör mig speciellt mycket inga pengar i världen kan lindra den smärta vi får gå igenom, men även pengar är viktiga för att slippa oroa sig för ekonomin när allt redan är så svårt o jobbigt det är fullt upp med att försöka hålla näsan över vattenytan.jag som egen företagare har ändå tur som lyckat få lite vinst i företaget så att jag är berättigad till en lite sjukpenning i månaden på ca 8000 kr normalt har jag det dubbla att leva på...

22 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är glad över att det blev livstids fängelse för AE. Sänder varma kramar till dig o din familj!

Chris sa...

Hej Carina!
Ja, nu är han dömd till livstid och man får ju verkligen hoppas att han inte kommer ut mer!
Det bästa och enklaste sättet att bli av med honom är att sätta honom på ett fängelse där det inte finns särskilda avd för sexbrottslingar. Då blir det självsanering och han får känna på sånt han utsatt andra för!

Suzesan sa...

Nu var det klart. Jag tycker att livstid skall vara livstid och inget annat. Tjugo år är inte hela livet. Men nu kan han inte vara bland oss andra. Men jag tycker straffet är för lindrigt och sen så förstår jag inte varför han skall få särbehandling och skyddas. Alltså inte vara ibland vanliga fångar. Konstigt.
Jag håller med dig i det du skriver och jag tänkte på det med kemisk kastrering när jag åkte hem idag. Jag och kvinna i affären vi stod och pratade om det här. Vi var rätt frispråkiga och det är ju fler som denna AE som ligger i riskzonen. De måste stoppas till varje pris. Åhhhhhh Carina lilla Englas mamma. Jag hoppas du får någorlunda ro nu och kan kanske ta med dig de dina och resa bort. Ta en lång semester och börja reparera er långsamt ett steg i taget.
Sköt om dig
Kramar
Susanne

Anonym sa...

Har försökt skriva i din blogg förut. Men det verkar inte funka... vill bara säga att jag tycker det är fruktansvärt. Och det finns verkligen inget att säga. Men ändå vill man liksom göra det. Hoppas domen lindrar något ivarjefall. Usch vad hemskt!

//
Småbarnspappa

Anonym sa...

Jag ville skriva till dig och tacka för att du, trots din sorg fortsätter att kämpa.
Jag vill liksom du inte förlora tron på att de goda medmänniskorna skall vinna över de onda.
Jag kämpar från hemlig ort med att få tillstånd förändringar för brottsoffren.
Det är en långsam process som tar ork och kraft.
Om du känner att du vill och orkar så kika in på min blogg.
Tänker ofta på dig och Engla.

Anonym sa...

Jag håller med dig. jag är av den synen och tycker att livstid är livstid inte bara några år. jag anser att Sveriges synsätt på dom kriminella är för mesig. dom har skadat andra människor svårt för alltid och det dom får i straff har jag svårt att se att det är ett straff. Jag har själv mist en nära anhörig men han var 3 år och det var i en dunkningsolycka för snart fem år sedan. Sorgen blir lättare att bära men den kommer aldrig att läka och saknaden kommer alltid att finnas men den ändrar sin form på något sätt, eller så lär man sig att leva med ett stort hål i hjärtat...Tänker på er

Nedslag sa...

Hej

Jag såg dig på TV 4 imorse och jag tycker det var så fint sagt av dig då isamband med frågan hur du kan vara så stark då du sa. Jag vet inte. Är jag det.

För de tre orden används alldeles för sällan.

Jag hoppas alla i Stjärnsund och du med familj, samt andra som får har trauman liknande ert kan få gå vidare, nu när dom fallit.

Jag har ett bloggljus som brinner för er hos mig. Jag hoppas det var OK för er att göra så. Jag har inte velat störa er förrän nuoch jag la upp länken till dig idag om det är ok. Och jag hoppas du skriver boken.

http://tindra66.wordpress.com/2008/04/14/mitt-blogg-ljus-for-engla-och-pernilla/

Innerliga hälsningar från Tindra -Annette Broström i Sunne värmland alias tindra 66.

Anonym sa...

ER så utrolig glad for at han ble dømt til livstid.. Våre tanker er med deg og dine .. Håper du får møte AE, slik at du får din ro..

Mange varme klemmer og tanker til deg fra Jannicke og Angelica fra Norge..

Anonym sa...

Tänker på Dig! Glöm inte lyssna till din kropp oxå, glöm inte å ha egen tid och ta hand om dig själv!

Läser din blogg sen du börja skriva! Att du bara orkar...

Kram Lena

Anonym sa...

ljus kärlek vila önskar jag dig av hela mitt hjärta. Kommer alltid finnas här. När vi träffades första gången och du tog över barn och allt sa du "att hjälpa till är en gåva för mig" och så är du alltid för mig. När jag fick panik sa du " håll i en potatis " och det är de finaste ord jag fått. Så jag önskar att du känner att vi finns här och verkligen ser det som en gåva att få en del i ditt liv och när du vill gräva ner dig.-Håll i en potatis! Love från fam S
ps
skrev på bloggen för mail verkar du inte ha tid att läsa...

Anonym sa...

Hej Carina !
Hörde dig i radioprogammet med Lotta B igår. Tack för en fin intervju. Jag beundrar din styrka att orka gå vidare efter denna tragiska händelse. Att driva brottsoffrets hopplösa kamp mot etablissemanget. Påföljden för AE är för lindrig i förhållande till brottet. Jag kommer att läsa din blogg framöver.
Må väl, trots allt önskar
Lars

Anonym sa...

Ja, de säger så. Att vi mammor till änglabarn är starka. Om de bara visste hur förvånand man själv är över att hjärtat fortsätter att slå och att man inte glömmer av att andas..-Vad har man för val? Jag minns själv hur det var när alla sa att jag var så stark. Stark!? -Ser ni inte att jag svimfärdig står i ett avgrundshål och det känns som om någon försöker vrida hjärtat ur kroppen på mig?? -Så säg mig, hur kan jag vara stark?
Det du är stark i Carina det är att du, mitt i din sorg, orkar bry dig om andra. Du gör det antagligen för Englas skull, för att finna en mening i det meningslösa. Men ur det föds en omsorg om dina medmänniskor och det är där din styrka ligger även om du inte ser det själv just nu.
Det kommer nog en dag då du själv kommer att frågande skaka på huvudet över att du orkade.
En sak är säker Carina, din Engla är stolt över att ha en mamma som dig!
(((Kramar om)))

Anonym sa...

Hej hej.
Jag hörde här om dagen på radion om att du bloggade för att få din röst hörd på ditt eget sätt, vilket jag tycker är helt rätt! Jag har nu läst lite i din blogg, samt begravningen på youtube. Jag klarar knappt av att se att folk är så otroligt respektlösa och omoraliska i sina kommentarer.. både här och på youtube, men mkt handlar om någon slags avundsjuka eller misstycke till att det blitt så stort i media hör jag. Och det jag heller inte förstår är hur du kan ha sånt tålamod med att förklara för både dem som absolut inte fattar vad detta handlar om eller vart du vill komma, samt alla dumma kommentarer från folk som enbart verkar vilja vara så dumma som möjligt.. Jag tycker du är otrolig och beundras ditt tålamod du har just i denna stund. JAg kan absolut inte sätta mig in i vad du går igenom, men kan på något sätt förstå att det måste vara riktigt jobbigt med sömnlösa nätter, allt grubblande/bearbetning samt medias helvete som dom håller på med.. Jag vill med min kommentar på något sätt ge dig stöd och kraft även fast det känns som en omöjlighet. Men jag hoppas att det är värt lite. Jag tycker du är otrolig och beundrar ditt arbete iallfall! Du skriver bra, ingående och mkt pedagogiskt! all respekt till dig från mig! kram!

Anonym sa...

Rose-Maries (mördades 15 februari-08) mördare fick bara 9 år. Ute om 6-7 år. Borde vara livstid från det att en person fyller 18 år.
Du är stark!
Men skickar styrkekramar ändå till dig/Nanne, Rosies mamma

Anonym sa...

Skrev samma sak i ett forum, men måste skriva det här också.

Jag ber verkligen om ursäkt ifall det låter okänsligt. För det är absolut inte menat så. Jag bara blir så arg...

har läst FUP och det är inte ett tecken på ånger i förhören.

När han inte pratar om sitt eviga kissande, bajsande och ätande så upprepar han gång på gång på gång att Engla minsan sa att det var en genväg istället för att hon bodde där (på vilket sätt nu det skulle spela roll). Och att hon sparkade honom på smalbenet.

Det är inte så att han förnekar att han dödade och förgrep sig på henne. Bara det att när han ska återge sin dag; så verkar han tro att polisen hellre vill höra om hans toalettbesök än vad han gjorde mot Engla.

"Jooeee... öh... ja...åkte där... då... snurra lite... o... stanne väl o kissa... då och de... o fick syn på'na... tänkte... va gör en flickstackare här... va gör du här sa ja... cykla ner på vägen... och då sa hon de va en genväg... då o de... och sparka mig på benet..."

Det är Eklunds version av vad som har hänt!!!

Det äckligaste nu är hur han gömmer sig bakom sin psykiska sjukdom för att slippa stå till svars för det han har gjort.

I sina brev skriver han att han måste ha hjälp efterssom det inte är normalt att det ska: "svartna för ögonen bara för en tio-årig flicka sparkar en på bena".

Det har han iofs rätt i...

Problemet är bara att det är inte vad som har hänt.

Han började dagen med att sitta på barnporr-sidor med flickor i 6 - 10 års åldern.

Därefter får han syn på Engla, åker efter henne en bra bit. Stannar och väntar på henne etc.

Sen ger han sig på henne.

Sen KANSKE hon sparkar honom på benet.

Och sen har han ihjäl henne.

Eller som han själv uttryckte det...

jo... ja jag lyfte upp'na i tröjan där och de... och jag vet inte.. mina fingrar kan ha varit på halsen på'na.. men de... och de.. så... men de ä inge som ja... ha någe minne av o de..."

Han är inte en schitzofren psykopat som förvandlas till hulken när han blir arg, tappar kontrollen och glömmer vad som händer.

Han är en vanlig jävla pedofil som tycker att han kan göra vad han vill så länge han kommer undan med det.

Och nu sitter han och tycker synd om sig själv, och upprepar att han är sjuk och inte kan ta ansvar för sina egna handlingar.

Han är sjuk. men det sjuka är att VILJA göra det han har gjort. Men han är inte sjuk på det sättet att han inte vet om det, att det "svartnar och blir tunnelseende" osv...

Äckel!

(Notera att jag inte citerar Eklund, jag härmar honom bara)

Carina sa...

Hej nanne
jag håller verkligen med dig har tänkt mycket på er och nu är det risk för att det blir det samma på följd för Natalis mördare , något jag tycker är helt galet.jag hoppas att justitsie ministern tar sig tid och verkligen sätter sig in i hur det är för oss anhöriga och även vilken hög risk man utsätter oss medborgare för när dom kommer ut igen. Jag vill starta ett nätverk för oss med mördade barn och andra med liknande mardrömmar.
frid o kärlek Carina

Anonym sa...

hej!
Jag undrar bara hur gammal Engla var?
Jag tänkte bar säga att sånt hår aldrig borde hända!!
Dom som gör sånt är inte helt klara i huvet!!!
Jag såg dig nyss på "Efterlyst" och tycker inte att du är en helt vanlig mamma... för mig är du en jättebra mamma,en bra fru, en bra förebild och en hjälte!

//sandra,13 år
tack för att du finns!

Anonym sa...

Hejhej ! Vad bra det känns att AE fick livstid. min kusin hade titdigare åkt ed han, och börjde riktifr förstå vad som skulle kunda ha hänt med henne, men för henne gick det bra. Jag önskar dig all lugn och ro! många varma kramar från Lovisa 15 år =)

Anonym sa...

Du är stark. Du måste vara stark. Såg dig igår på tv och blev så imponerad. Jag är själv nybliven mamma åt en tjej. Min tanke var bara att om någon gjorde henne illa på så grymt sätt så skulle det vara livsfarligt att släppa in mig i samma rum med den personen. För jag skulle inte tveka en sekund jag skulle göra allt i min makt för att ha ihjäl denna person. Tror jag. Så känner jag. Så du är stark. Oerhört stark. För jag kan tro att din ilska är ungefär så stark.

Anonym sa...

Vi sörjer med dig och din familj!
Såg dig igår på Efterlyst, jag skulle aldrig ha klarat av det.
Du är stark!
Fortsätt kämpa!
Jag fattar inte hur man kan göra något sånt, det är ju inte klokt!
Att gå på en hjälp lös tjej. Jag blir så jäkla arg!

Men ta hand om er, och KÄMPA
det kommer gå bra <3
Kramar

Anonym sa...

Hallå där!
jag ville bara få detta sagt, jag tycker verkligen att du är helt fantastisk människa.. så god hjärtad och stark som orkar kämpa och leva med denna sorg, jag själv hade nog inte klarat av det. du ska veta att människor runt om i världen finns här för dig, och stöttar dig, även fast det inte alltid märks. Ta hand om dig, sluta aldrig kämpa. Krmar, tjej 16 år.

Anonym sa...

Hej, Jag vet inte hur jag ska börja men aj ville i allfall skriva till dig, Du är otroligt stark, Du ahr visat så fin styrka och kärlek till fina Enlga, det är väl klart att du är stolt över en sån fin tjej. Åh aj ahr såå mycket ilska i mig och har följt er från början. Ja tycker du är otroligt modig som vill möte AE själv. Stå på dig. Ja är såå glad och tacksam för dommen!!! Hoppas han inte klarar sig där inne. Han kommer bli utsatt där inne tro mig. Skickar styrkekramar till Dig å Familjen.