fredag 24 oktober 2008

Vad kan vi lära och förändra ?

Det är inte så att jag villa ha enskilda poliser som skyldig till att Engla mördades.
Men ska vi kunna förhindra liknande händelser i framtiden så behöver vi en förändring i arbets strategin hos myndigheter som polisen ,kriminalvård mm. Det måste politikerna ta till sig ,därav att vi behöver få ljus på vad som har gått fel och komma fram till vad behöver förändras. Vad jag kan göra är att skapa debatt och att försöka överklaga beslutet för att ännu mer få belyst -Vad kunde ha gjorts annorlunda- vad behöver vi få förändrat.Tyvärr blir ev enskilda poliser då utpekade men jag tror att ansvaret ligger på högre nivå än enskilda poliser, ev högre polischefer, politiker.Men det är jag inte tillräckligt insatt i och hade hoppas att åklagaren skulle redogöra för.Nu får vi se om det går att koma fram till med en ny över prövning annars får jag väl sätta mig ner och gå igenom alla handlingar som jag kan få tillgång till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stödjer din kamp helt klart, du har helt rätt....vi måste våga vara tuffare mot brott.
Tänker ofta på dig, er familj, vänner och Engla. Det som hänt Engla berör starkt, fruktansvärt tragiskt!

Min varmaste omtanke till er alla!
Jag är säker på att Engla är med er, en liten ängel!

Så länge du orkar, sluta aldrig att starta debatt om det här - det behövs!

Anonym sa...

Det finns något slags systemfel inom maktapparaten - dvs de organ som har att tillgodose medborgarnas trygghet i olika avseenden. Det som är särskilt tydligt är - när något går fel- och enskilda drabbas hårt och omänskligt- att det inte finns något ansvar att falla tillbaka på för att förhindra en upprepning.

Det verkar som makthavare tror att tilltron från allmänheten och till myndighetens egen självbild bibehålles på detta sätt ? Skyddsobjektet blir av kosmetisk natur där den enskilde individen offras p g a otillräcklig arbetsledning från chefer och ovilja att ta ansvar när det går fel.

Det hela är djupt tragiskt. En haveriutredning måste tas på större allvar än som nu skett. Det är en skymf mot Engla och hennes anhöriga ( när tips funnits som om de tagits på allvar kunnat rädda ett oskyldigt liv) att inte kunna ge svar på varför dessa livräddande tips nonchalerades.

Anonym sa...

Tyvär så går det inte att göra någonting åt den så kallade ondskan.
Det är givet av naturen, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. För att man ska kunna hantera det så måste man förstå sig på "ondskan". Finns egentligen ingen godhet eller ondska, det är bara två falska begrepp.

En sak till: Du sade till Eklund i rätten att du var säker på att han har Aspergers syndrom. Har du någon aning om vad det är? NEJ. Asperger har ingenting med psykopati att göra, vilket de okunniga tror.. SÅ TÄNK EFTER INNAN DU ÖPPNAR TRUTEN!!

Anonym sa...

Hejsan!
Tänker mycket på Er och Engla. Det sägs att man får den styrka man behöver när man drabbas av någonting svårt, hoppas Du fått den styrkan.
Kramar om massor.
Anki

Carina sa...

Till dig som anonymt skäller på mig om vad jag sa i rätten så stämmer det inte att jag sagt att jag är säker mm du borde växa upp och ta ansvar för hur du uttrycker dig och ta in mer information innan du tar i o gör felaktiga uttalanden

För mig handlar det om kriminalvårdens ansvar att göra risk bedömningar för att skydda oss medborgare innan brott begås

Jag tycker att du ska läsa på lite bättre om vad jag redan har skrivit ang asbergers,(autism i sig är inte något som gör någon ond eller dum) lindrig Asbergers är något som faktiskt Anders Eklund har det har man tydlig gjort i andra psykundersökningen. Hade han fått den diagnosen med grovt sexuellt avvikande beteende från första fängelse straffen hade kanske AE fått den hjälp han kanske behövt för alla sin problematik.Diagnoser till hör inte enbart "snälla människor " utan alla borde ha rätt till en grundlig diagnos definitivt inom kriminalvård.

Anonym sa...

Det är synd det som hände, när man ser Engla på Tv fylls man av sorg och ljus.
Hon var en flicka med energi