onsdag 29 oktober 2008

Ang överklagan av schablon beloppet

Ett svar på en kommentar!
Jag förstår din reaktion angående överklagande av schablon beloppet!
Det framställs som om pengarna är det viktiga,men 75 000 eller 200 000 vad spelar det för roll? ingen i mina ögon, pengar är inte det som är eller har varit problemet i mitt liv. Det är begreppet av att ge ut ett belopp och säga att det ska spegla vårat lidande, några timmar i månaden i två år är det beräknat på. för mig känns det som ett hån .vi är livs tids dömda!
Ska samhället överhuvudtaget räkna ut vad mitt lidande är värt ska det vara en relevans i förklaring.
Jag skulle hellre ha ersättning för inkomstförlust, ha rätts hjälp hela vägen ,som det är nu får jag inte hjälp med överklagan mot polisen jag har inte heller en själv klar rätt till att få hd rätts kostnad bet , det kan jag få stå för själv så är lagen skriven. (nu har jag en snäll advokat som inte tar bet för sitt jobb ang överklagan)
Frid o Kärlek Carina




Det var en sak till när det gäller överklagen av schablon beloppet.
Det finns dom som jobbar professionellt med dom här frågorna i sitt arbete har på pekat hur viktigt det är för rätts samhället att jag överklagar för att få fram mer relevans i frågan! även Eklyke som dömde ut beloppet har get uttryck för det.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag tycker att det är oerhört betydelsefullt att du, trots den ofantliga sorg och smärta du lever i, orkar och förmår ge händelserna ett verkligt levande ansikte.
Det ord som dyker upp i min hjärna när jag läser dina ord är SANNING.

Du lyckas hålla två facklor i dina händer, den ena som lyser upp och blottar det juridiska rummet, som de flesta av oss (tack och lov, eller dessvärre?) inte har insyn i.
Den andra lyser upp verkliga levande människors ansikten. Ditt eget, din familjs, andra som drabbats av liknande saker. Genom kommentarerna, visar sig också en massa människor som visar empati och som vill sända stöd och kärlek. Det känns hoppfullt!

Tack för allt du gör och ger!
Alla stora viktiga förändringar har skett pga enskilda människors drivkraft!

Varma hälsningar i din stora sorg

Anonym sa...

Hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag gjort annorlundare/varit mer "stridig". Jag visste inte då vad jag som mamma och anhörig och vad mina andra barn hade rätt till/skulle gjort.
Vi skulle från början ha haft någon som fanns där och kunde tala om sånt här för oss anhöriga. vad vi skulle göra osv. Någon sorts ombud/stödperson. Då det är första(och förhoppningsvis sista gången)man är med om något sånt här hemskt, så kan man ju inte veta ett skit hur det fungerar eller hur det egentligen ska fungera.
Massor med styrkekramar

Anonym sa...

Det är så självklart ni ska begära ett högre belopp, o det ska du göra utan att behöva förklara varför...det är så alldeles uppenbart att det är helt korrekt att göra det!! Det kommer alltid finnas människor som har en annan åsikt...dom ska du inte låta styra eller bestämma...för de vet inte vad ni tvingas gå igenom...vad som händer när livet slås sönder..!! Du är fantastisk Carina som kämpar och orkar överleva i detta bottenlösa som ni drabbats av!! Stora varma kramar Maggan

Suzesan sa...

Hej igen Carina Englas mamma!
Vad duktiga ni var på TV. Du och Max och Sagas mamma. Bra gjort.
Så klart ni ska begära högre skadestånd.
Hoppas ni får rätt i allt som ni vill ha!
Kämpa på!
Omtankar och kramar
/Susanne... Medmänniska och mamma

Anonym sa...

Hej Englas mamma !

Jag tycker faktist att du använder fel sätt att ta dig igenom din dotters död. Kan säga att jag och många som jag känner fått samma uppfattning av att du försöker få så mycket pengar och media uppmärksamhet som möjligt. För det första vad var det som var bra med att sända din dotters begravning på Tv ? Tycker du verkligen att du hedrade din dotter genom att göra detta eller vela du bara att tragedin skulle få mer uppmärksamhet ? Och sedan att du skapar en blogg = " Englas mamma " på en gång bara av att läsa namnet ser man att du vill ha strålkastarna riktade mot dig, visst du kanske finner styrka genom att skriva av dig och att få empati genom kommentarer men är det inte bättre att bara försöka släppa taget ? Och göra som alla andra när dom har det svårt kanske tala med en psykolog eller någon i familjen istället för att söka tröst genom pengar och uppmärksamhet?

Anonym sa...

Carina, finns det ord som räcker till? För att riktigt förstå måste man ha upplevt det!

Stor varm kram!

Anonym sa...

Alla som mist någon vet ju att pengar inte får personen tillbaka. Förstår inte och har aldrig gjort varför pengar är så viktiga. Jo i tex för Emma J kan jag förstå det. För hon behöver läkarvård och det blir dyra resor. Men annars tycker jag det känns som att utnyttja den som dog. Varför ta emor en massa pengar för att sin dotter/son brutalt mördats? Det var ju dock Engla som led! Nej,jag kan som sagt inte förstå det! Sen är det så sorgligt att inte se något av saknad till din dotter när du är med i media som du samtidigt smutskastar. Många som mist sina barn eller anhöriga och dom skulle omöjligt kunna delta offentligt utan att fälla en tår. Nej det är inte viktigast att du visar sorg offentligt men förstår inte hur du kan sitta och se så kall ut. Inte en gång har jag iaf läst, att du saknar din dotter. Att du älskar henne.

Anonym sa...

Du säger att pengar inte har varit något problem i ditt liv, ändå har du valt att starta en fond.
Dåligt.

Carina sa...

Vad jag menar med att pengar inte har varit ett problem är att jag har levt efter det jag haft eller jobbat extra om kassan har trutit och aldrig känt mig fattig det har handlat mer om känslan än om vad jag haft i plånboken.När barnen var små valde jag att bo kollektivt för att få så låga utgifter som möjligt för att kunna vara hemma längre med barnen det är sånt som fått mig att känna mig rik.Pengar är viktiga och bra att ha för vist kan man känna sig mer fri att välja vad man vill göra då.
Fonden startades av människor som ville stödja och hjälpa till dom flesta är släkt o vänner som satt in gåvor men även okända människor har gett gåvor. något jag nu uppskattar för jag skulle inte ha kunnat betala alla räkningar efter sökandet o begravningen själv. De pengar som finns kvar ca 68 000 kr kommer att gå till en minnes fond som är under uppbyggnad. Gå in på www.englasminnesfond.se och läs mer.

Anonym sa...

Rosies begravning + gravstenen betalar hennes mördare. Även vårt skadestånd på 50 000 kr var, 6 personer. Vi fick inte begära mer, sa vårt målsägandebiträde.
Så olika det är på olika ställen här i landet.
Ville bara berätta det så du/ni får se skillnaden.

Ha en trevlig helg!

Carina sa...

Jag har en bra advokat som varit åklagare så hon har stor kunskap.Men vist är det så att jag är sådan som persson som strider för sånt som jag tycker är fel,Jag har lagt ner nästan all min tid på att fundera och ta reda på saker som har med dom olika bitarna att gjöra.och innan denna mardröm så vara jag samhäls intresserad,så jag är bara som jag är och har varit.Jag vill inte förändra min perssonlighet och försöka sätta mig i ett spesifikt fak för människor som lider och ska vara på ett spesielt sätt.
Det är inte skilnad var man bor i landet bara hur mycke man orkar att bråka och viken advokat man har.Eklund blev åxå dömd att bet en del av begravnings kostnaderna. överklagan av belopoet gjör vi bara för att få en relevans till vad det är för pengn hur kan man säga att 50 000 är för ditt lidande ,jag skulle helre vara uttan och få ersätning för dom kostnader jag har.
jag hoppas att det blir en förändring och förklaring av detta konstiga shablonbelopp, så människor som får gå igenom samma elände som mig/oss inte behöver fundera över det.

Anonym sa...

Men herregud!! Vill man sända på Tv då gör man det..Vill man inte då avstår man. Vi lever i ett fritt land och förhoppningsvis så gör vi alla det som är rätt för oss själva. I sorg eller icke sorg! Jag skickar så mycket kramar till er i Englas familj, och jag hoppas vid Gud att ni orkar göra det som känns alltigenom rätt, för just er!

Anonym sa...

Hur kan man säga att någon sörjer på fel sätt?

Man måste få sörja på sitt eget sätt. Man kan inte gå efter en mall.

Och varför ska allt sörjande, lidande och tragiskt gömmas undan hela tiden? Stick huvudet i sanden bara. Låtsats att ni lever i en perfekt värld där det inte finns sörjande, lidande, människor som mår dåligt, mordoffer, våldtäksoffer, offer för trafficking, o.s.v.

Anonym sa...

Hur kan denna person i detta sammanhang ens prata om girighet!

Att det värsta den här personen vet är girighet!!!! Det värsta vore väl om denna människa skulle drabbas av samma sak som du har gjort. Att mista sitt barn på detta sätt!

Jag är så stolt över att vara din medmänniska Carina!Hoppas Du har ork att stå på dej! Du och de dina har all rätt!

Är det något "våra" skattepengar borde gå till så är det väl att måna om de som drabbas på ett eller annat sätt.

För som du skriver. Lidandet är livslångt. Det kan jag hur lätt som helst förstå trots att jag inte alls själv är drabbad på något sätt.

Var finns hjärtat i en människa med detta tankesätt????? Pengar har ingen som helst betydelse i detta sammanhang.

Jag har länge tyckt att vårt rättsamhälle månar mer om den som begår brotten än den som drabbas av dem.

Att du som drabbats så hårt, står upp och försöker belysa dessa saker tycker jag är mer än beundransvärt. DU är min idol Carina! All styrka och omtanke till dej.

Kramar

Monika

Anonym sa...

Tänk att det ALLTID måste finnas den där typen av människa som jämt tycks ha ett behov av att kritisera och gnälla över vilka val andra människor gör.Jag såg Englas begravning på tv och tyckte att den var oerhört fin mitt i allt det tragiska.Min tanke var då sannerligen inte att Carina var ute efter uppmärksamhet utan snarare såg jag det hela som ett tack till den största delen av Svenska folket som faktiskt har engagerat sig i Engla och hennes försvinnande.Därav kunde vi också få äran att genom TV även få delta
i hennes begravning.Människor har många olika sätt att göra saker och ting på och jag tycker att det är väldigt respektlöst att inte respektera någons val!Inga pengar i världen kan hjälpa familjen att få tillbaka sin söta dotter,men dom kan i allafall underlätta situationen och hedra minnet av den lilla flickan.
Den kungliga Svenska avundsjukan borde rimligtvis inte påtalas i ett tragiskt fall som detta!!!
PS-Carina....Jag tror att Engla tyckte att du gjorde HELT rätt.
Hon tyckte om att sjunga och ville bli en artist.Jag tyckte att du lyckades med att förmedla flickans dröm i och med hennes begravning.Bry dig inte så m.k.t om spydiga kommentarer,det är bara du som vet bäst gällande hur du vill ha det för att kunna gå vidare i ditt sorgearbete.
KRAM till dig fantastiska människa!
Bästa hälsningar Mikaela

Anonym sa...

Hejsan Jag har läst din blogg nu o komentarerna o tycker att du är en otroligt stark kvinna som orkar skriva om allt detta i din sorg! Jag har själv mist ett barn men ej på det sättet o sorgen är livslång men vi sörjer på våra egna sätt o det är tur det!
Jag önskar att du får det du vil ha åt din familj!
Massor av varma kramar från mig Rose

Anonym sa...

Du gör som du vill och hur du vill, det är bra att du går din egen väg. Svenska avundsjukan styr nog många, de tänker på pengarna och uppmärksamheten så mycket att de tycks glömma vilken oerhörd tragedi du har råkat ut för. De borde istället tänka att de är lyckligt lottade som inte är de drabbade. Lycka till med allt du tar för dig!

Anonym sa...

Det är konstigt.. att en människa, en individ som jag aldrig har träffat kan få mig att växa som människa, men de kan du! jag läser dina ord, tönker efter och lär mig nya saker. Jag kan se saker på ett annat sätt och växer där med som människa och i min roll som styvmamma.

jag tror att du är världens bästa mor..