lördag 24 januari 2009

Expressen har en artikel om att kunna spåra ip adresser

Expressen har en artikel i dagens tidning om att kunna spåra ip adresser obs om fildelning mm har jag inga kommentarer!
jag tänkte skicka den här kommentaren på expressen men den blev för lång så jag publicerar den här.
Jag tycker att det är viktigt att trakasserier på internet tas på allvar! I dag så får inte polisen söka ip adressen om det inte ger fängelsestraff ,mig har det drabbats på ett tydligt sätt som jag vill dela med mig av här för att ge en bild av hur de kan bli.
Jag fick en bild av min mördade dotter Engla skickad till min blogg en bild med Engla och något som skulle likna sperma (troligen var de riktig sperma) jag anmälde bilden till polisen och funderade även på om det kunde vara av pedofil karaktär men tänkte attt det får polis o åklagare avgöra .Svaret från åklagaren blev att dom överhuvudtaget inte kan ta upp anmälan efter som man bara kan se att det skulle ge böter och då får man inte söka ip adressen!
jag har tagit upp problemet med Beatrice Ask då berättade hon om den nya lagen som låg på beredning .Så nu har jag sparat dom grövsta trakasserierna ca 20 st på min blogg tills lagen blir klar och jag kan anmäla dom för jag tycker att som det nya medium som internet är så ska det även gå att följa lagen så långt det är möjligt!
En data åklagare sa till mig att det vore svårt om den lagen kommer för vi har inte resurser att följa upp alla allvarliga trakasserier o hot på Internet ,jag hoppas att man prioritera ungdomarna i det här! .
frid o kärlek Carina

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag så också den kommentaren,det var jag som sa att du inte skulle titta!
Vidrigt var bara förnamnet....det såg ju ut som det var en löpsedel så var få man tag på sådana!
Min dotter har ckså blivit hotad på sin blogg och jag förskte spåra den agdressen...och jag fick faktiskt fram var människan satt uppkopplad och då visste vi själva vem det var!
Sätt du ut IP adresen här och jag lovar att det finns folk som luskar ut det mesta
Kram

Anonym sa...

Hur kan man göra något sånt som att skicka en sån bild?! Totalt sjukt och oerhört respektlös!
Jg blir så arg så jävla arg!!

Har följt med eran resa från det att Engla försvann och följer den än.
Ni är så stark!

Anonym sa...

Men herregud.. skickar folk sånna bilder till dig, fyyy F-N
Det e ju sjukliga personer som gör sånt, jag menar du har lidigt nog, och inte katten behöver du sånt oxå! (eller ni)

Du, satt och kollade på google o valde bilder, någon sida bak, så har någon gjort en osmaklig blogg, jag skrev in namnet Engla o sökte,
Mest för att om där e folk som använt hennes bild och skrivit om henne kan du se det genom att söka på googles bilder.

tänkte på det när jag läste din blogg häromdagen då du inte ville folk skulle använda Englas bild och sådär.

Och jo man kan spåra Ip adresser, dom gör ju sånt varenda dag i Usa, där dom använder i polisärenden. Även I England, och andra länder, dessutom e ju vi med i Eu, gå till vidare till nån högre 'nisse' inom Eu? så jag tror nog du skulle kunna få hjälp med sånt, för att trakassera nån som redan "ligger" så långt ner e nog det värsta jag vet.

Hoppas att du nån dag slipper tänka på allt dåligt o bara kan "va" så du får andningspaus o styrka till dom dagarna då det e mer besvärligt.


Ha det så bra det går, kram

Anonym sa...

Sätt ut ip adressen och jag lovar att vi kan ringa in den där och se till att han hamnar på Zoo igen!
Detta bevisar ju bara att det går många Anders Eklund kvar därute och bara väntar på ett offer.
Hur man kan utsätta en Mamma för något sådant...en Mamma som redan har råkat ut för allas våra värsta marldröm är så sjukt att det inte ens finns hjälp för dom!
Endast nacksskott botar vissa....!

3-barnsmamman sa...

Hej Carina.Jag fattar inte hur fan folk orkar hålla på som dom gör.Antingen så är det snorungar som inte vet bättre eller så är det några riktigt sjuka stackare,som håller på att skicka sånt till dig.Du ska veta att dom flesta av oss som läser din blogg är på din sida och jag försöker förstå allt du gått igenom från den dag Engla försvann tills nu.Eftersom jag aldrig upplevt det du gjort/gör,kan jag aldrig känna på samma sätt,utan kan bara föreställa mig allting. Hursomhelst måste jag bara säga att du verkar vara en grymt stark kvinna som kämpar för det du tycker är viktigt.Kram till dig och din familj

Anonym sa...

Hej!

Du ska själv kunna söka upp en IP adress på nätet.
Då kommer bla. upp vad för uppkoppling personen har, vart personen bor osv.

Jag försöker hitta bättre sidor där kanske mer info kan finnas, om jag hittar de så skriver jag till dej igen.

Här är en sida (har dock märkt att inte allas IP står vart personen bor. Men har du tur så gör den de på den du söker.)

http://www.ip2location.com/free.asp


Och dessutom vet jag att polisen visst kan hjälpa till att spåra en adress, då en tjej jag vet anmälde en person som snodde hennes foton fick hjälp och dom fick reda på vem det var.

Kämpa på

Varma hälsningar
M

Anonym sa...

Jag blir helt mållös....och det är inte ofta jag blir det...

Anonym sa...

Jag har också reagerat på all hat och påhopp på kända människor på nätet. Människor som skriver har knappast ngn anknytning till dessa kändisar, man kanske får någon slags kick av att vara så djävulsk som möjligt.
Före internets ankomst , på 80-talet, diskuterade man varför män är så aggressiva när de sitter i en bil: det tutas, visas knytnäven och fingrar, grimaseras. Man kom fram till att det är mkt lättare för män att få utlopp för sina aggressioner i en bil, då han är oftast okänd, och behöver inte möta sin offer verbalt. Man behöver inte heller stå till svars heller, för allt sker i ngr sekunder och då är bilen borta.
Nu när vi har internet, och man är verkligen anonym, nu släpps alla hämningar. Varje man är en kung framför sin dator!
Man kanske borde införa sk nät-poliser.

Teresa sa...

Fy vad otäckt.
Själv har jag varit utsatt för stalking och höll på att få hela mitt liv förstört.
Det finns ändå ett visst livsflöde och de onda gräver sina egna groppar till sist. Tyvär är det inte så man tänker när det är som värst. Jag tycker att du bara ska ignorera dessa otäckheter och radera dem så fort som möjligt.
Och fortsätt skriva presis som du gjort. Kram Teresa
www.barnmorskan.blogg.se

Anonym sa...

Ipadresser går att spåra, privat.
Spar dem, om du vill söka reda på avsändaren till de sjuka snuskigheter du beskriver så är detta inga problem för den datorvane ;)

/Helena

Anonym sa...

Jag är ledsen för det du fått utstå, men även om du sparar de grövsta trakasserierna tills lagen kommer så kan de inte straffas. I vår grundlag förbjuds retroaktiv strafflagstillämpning. Kram! /Juridikstudent

Anonym sa...

Måste få påpeka en sak. För någon med bara elementära kunskaper är det ingen konst att tillskansa sig någon annans ip-adress.
Det du råkat ut för är grymt och vansinnigt, men det lagförslag du talar om är vansinnigt då det låter mig, exempelvis, automatiskt sätta fast dig för brotten jag begår med din ip-adress utan att du kan försvara dig i rätten.